Vuosi vaihtuu, tavoitteet eivät

Urheilujohtaja Tommi Kerttula kertaa tiedotteessaan mennyttä vuotta 2013 ja toivottaa koko organisaation puolesta kaikille menestyksekästä uutta vuotta.

Kuva: Petri Lyytikäinen

Vuosi 2013 jää Jukureiden historiaan yhtenä merkittävimmistä: ensimmäinen kolmannes oli pelillistä dominointia, joka päättyi mestaruusjuhliin. Toinen kolmannes oli huippuolosuhteisiin totuttelua uudistuneessa hallissamme. Viimeinen kolmannes oli Uuden Aikaa – paineisiin sopeutumisen aikaa.

Tarkoitan viimeisellä lauseella sitä, että niin joukkue, valmennus, huolto kuin alati kasvava organisaatiommekin on saanut kohdata sen tosiasian, että se mikä riitti eilen, ei riitä tänään. Kulunut syksy on ollut Mestiksessä epätietoisuuden aikaa ja sen myötä ulkoinen paine on lisääntynyt. Sisäistä painetta on puolestaan lisännyt kasvun, muutoksen ja kovien tavoitteiden eteen tuomat tuskat. Syksy oli raskasta, mutta opettavaista aikaa.

Olen tutustunut nyt mikkeliläiseen jääkiekkoon kohta kahden vuoden ajan. Asiat ovat monin osin paremmalla tolalla, kuin alkuun ajattelin. Olemme pyrkineet laajentamaan ajatusta yksittäisen joukkueen rakennuksesta koko yhteisön kehittämiseen. Tämän seurauksena tiedän, että kolme asiaa tapahtuu 1-3 vuoden säteellä: edustusjoukkueessa pelaa enemmän omia kasvatteja, juniorijoukkueemme ovat top 14 joukossa valtakunnallisesti ja harrastajamäärissä tapahtuu hallittua kasvua.

Ilolla olen saanut todeta, että Mikkelissä on viriämässä kiekkoinnostusta. Fanipäätymme on tehnyt hyvää tunnelmaa halliin ja sen toiminta on muutenkin kasvavaa sekä aktiivista. Katsojamäärissä on reilu 30 % kasvu ja alkukauden katsojakeskiarvomme onkin seurahistorian ylivoimaisesti paras. Perinteisesti Mikkelissä yleisömäärät ovat kasvaneet joulun jälkeen, joten mielenkiinnolla saa nähdä pääsemmekö loppukaudesta liki 2000 lukemia.

Uudistunut hallimme tarjoaa paitsi yleisölle, yhteistyökumppaneille, medialle, mutta myös edustusjoukkueelle liigatason puitteet. Itse asiassa Jukureiden tilat ovat paremmat kuin suurimmalla osalla liigajoukkueista. Myös vierasjoukkueilta sekä hallin muilta käyttäjiltä on tihkunut kiitosta.

Jukurit on pitänyt liigapuheista, seuran strategian mukaisesti, hillittyä ääntä. Tämä ei tarkoita sitä, ettei asian eteen tehtäisi joka päivä töitä. Pyrimme rakentamaan yksittäisen hypetyksen sijaan kestävää kasvua. Meillä yksi ihminen ei ole seuraa suurempi ja se näkyy tietyissä päivittäisissä valinnoissamme. Sanottakoon nyt kuitenkin, että ilmoittauduimme liiga-auditointiin 29.12.2013.

Jukurit HC Oy:lla on loppukaudeksi hallitsemilleen joukkueille kaksi urheilullista tavoitetta. Mestiksen mestaruus ja A-nuorten urheilullinen kasvu lähemmäs top 14 joukkueita. A-nuoret ovat kehittyneet viimeisen puolentoista vuoden aikana isoin harppauksin. Kasvu Suomi-sarjan keskitason joukkueesta Mestiksen kärkijoukkueeksi on ollut iso. Tämä antaa uskoa myös muille junioreille, että lyhyessäkin ajassa voidaan saada merkittäviä tuloksia aikaan. Kysymys on kahdesta seikasta: vaatimisesta ja välittämisestä.

Edustusjoukkueen osalta on nähtävissä nousujohteinen kausi. Tiedostamme kehityskohteemme ja teemme asiat niin huolella, että keväällä ei tarvitse jossitella. Emme tietenkään voi luvata mestaruutta, mutta kiinteän, sitoutuneen ja potentiaalinsa ylittäneen ryhmän voimme.

Jääkiekon väsynein ja väärinymmärretyin kapakkasanelu kuuluu: ”olet niin hyvä kuin viimeinen vaihto”. Organisaatiossamme pyritään kyseenalaistamaan jokapäiväinen ajattelu ja perinteiset kiekkofraasit.  Siksi ajattelemmekin: ”olet niin hyvä kuin seuraava vaihto”. Valmistautuminen on kaikki, suoritus vain jäävuoren huippu. Oli sitten kyseessä pelit kaukalossa tai kabinetissa.

Hyvää Uutta Vuotta 2014!

Tommi Kerttula