TIEDOTE: Jukurit nousee Liigaan!

Mikkelin Jukurit nousee pääsarjaan. Jääkiekon SM-liiga Oy:n lisenssitoimikunta on hyväksynyt mikkeliläisten liigalisenssihakemuksen. Seura liittyy Liigaan kauden 2016–2017 alussa.

Jukurit pääsi juhlimaan Mestiksen mestaruutta kauden 2014-2015 päätteeksi. Kuva: Jukurit.

Jukurit on toiseksi korkeimman sarjatason Mestiksen kuusinkertainen mestari ja 11-kertainen mitalisti. Viimeisin mestaruus tuli viime keväänä. Liigan ja Mestistä hallinnoivan Suomen jääkiekkoliiton välinen sopimus antoi mestismestarille mahdollisuuden anoa Liigaan pääsemislisenssiä. Jukurit on toiminut niin ja täyttänyt lisenssin ehdot. Se todistaa, että seuralla on edellytykset menestyä myös korkeimmalla portaalla.

- Jukurit on valmistellut tätä omaa unelmaansa kauan, mikä näkyy organisaation valmiutena ja vahvana suunnitelmallisuutena liigapaikan eteen. Heidän suunnitelman yksityiskohdat on esitelty Liigan hallitukselle ja lisenssitoimikunnalle. Nyt olemme iloisia, kun voimme liigayhteisönä toivottaa nousijan tervetulleeksi, Jääkiekon SM-liiga Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Rannisto kertoo.

Liigan ja suomalaisen jääkiekon tavoite on edistää lajin valtakunnallisuutta ja vahvistaa asemaansa nimenomaan koko Suomen urheilufanien sydämissä.

- Seurojen monimuotoisuus ja Liigan maantieteellinen kattavuus on ehdottomasti hyvä asia. Edustamme maailman parasta suomalaista jääkiekkoilua, joten viihteen tarjoaminen mahdollisimman kattavasti koko Suomelle on meille arvo jo sinänsä, Rannisto korostaa.

Hän toivoo uuden tulokkaan saavan osakseen malttia.

- On selvää, että uuden joukkueen urheilullinen menestyminen on ensimmäisinä vuosina haasteellista. Uskon, että yleisömme ymmärtää antaa Jukureille aikaa rakennustyöhön, Rannisto sanoo.

Jukureiden matka Liigaan

Mikkelin Jukurit perustettiin vuonna 1970 Mikkelin Palloilijoiden ja Pallo-Kissojen jääkiekkojaostojen fuusioitumisen seurauksena. Jukurit yhtiöitti toimintansa vuonna 2009, jolloin nimeksi tuli Jukurit HC Oy.

Jukurit pelaa kotiottelunsa Mikkelin jäähallissa, joka valmistui vuonna 1982. Hallin laajennus- ja peruskorjaushanke tehtiin vuonna 2013, jolloin jäähalliin rakennettiin mm. aitioita ja klubitiloja sekä uudet pukukopit. Uudistettuun jäähalliin mahtuu katsojia yhteensä 4300 (2700 istumaan ja 1600 seisomaan).

Jukurit on Suomen Jääkiekkoliiton ylimmän sarjan Mestiksen kiekollisesti menestynein seura sen historiassa. Kiekkokauden 1999–2000 päätteeksi Jukurit nousi Suomi-sarjasta I divisioonaan, joka muutti samalla nimensä Mestikseksi. Jukurit on siitä lähtien ollut Mestiksen kestomenestyjä. Seura on saavuttanut 15 kauden aikana Mestiksessä kuusi mestaruutta, neljä hopeaa ja yksi pronssi. Mestaruudet ovat tulleet kausilla 2000–2001, 2001–2002, 2002–2003, 2005–2006, 2012–2013 ja viimeisin viime keväänä kauden 2014–2015 päätteeksi.

Suomen Jääkiekkoliiton ja Liigan välisen sopimuksen mukaan Mestiksen mestarilla on oikeus hakea Liigalisenssiä. Jukurit haki kevään 2015 Mestis-mestaruuden jälkeen Liigalisenssiä huhtikuussa ja nyt syyskuussa lisenssitoimikunta on myöntänyt Jukureille liigalisenssin alkaen kaudesta 2016–2017. Tämä on ensimmäinen kerta, kun Mikkelissä pelataan jääkiekkoa Suomen korkeimmalla sarjatasolla.

Lisätietoja:
Jukka Toivakka