Mestaruus maalina

Urheilujohtaja Tommi Kerttula avaa Jukureissa vallitsevia olosuhteita sekä viime hetkien toimenpiteitä.

Joukkueemme ympärillä on käyty keskustelua koko kauden. Se on merkki paitsi kiinnostuksesta, mutta myös siitä, että tyytymättömyyttä on ilmassa. Asioista vastuullisena koen velvollisuudekseni avata vallitsevia olosuhteita sekä viime hetkien toimenpiteitämme.

Kulunut kausi on ollut monin osin haasteellinen johtuen alakanttiin menneestä runkosarjasta. Yksittäisten pelien tulos ja sarjasijoitus eivät ole missään nimessä tyydyttäneet ketään organisaatiossamme. Olemme kuitenkin tovin aikaa menneet parempaan suuntaan. Hienoa on ollut myös nähdä, että kannattajillamme on riittänyt kärsivällisyyttä uskoa parempaan huomiseen.

Joukkueen rakennus (varsinkin voittavan sellaisen) on aina pitkä prosessi. Tämäkin joukkue on saanut ensipalasensa jo kaksi vuotta sitten. Se, että olemme joutuneet laittamaan kauden aikana viisi pelaaja pois, ei ollut suunniteltua eikä niin muodoin myöskään ideaalitilanne. Joskus vain joukkueen rakentaminen vaatii myös kipeitä toimia. Päävalmentajan vaihtuessa, teimme päätöksen, että annetaan kaikille pelaajille riittävästi aikaa ja mahdollisuus lähteä puhtaalta pöydältä Antti Pennasen alaisuudessa. Tästä syystä muutostyömme jäi osittain viime tippaan.

Seuran ylin johto antoi minulle riittävät resurssit sekä täyden vallan muutoksien täytäntöönpanoon. Tällä kaudella pelaajamarkkinat olivat kuitenkin hiljaiset. Koko Euroopan tasolla pelaajaliikenne oli vähäistä. Tähän syynä on yleinen taloustilanne sekä se, että monissa maissa sarjamallit ovat sen kaltaiset, että ”tyhjennysmyynteihin” ei ole mahdollisuutta. Tästä syystä esimerkiksi Liigaan ei tullut juurikaan pelaajia.

Kotimarkkinoilla moni Liigaseura kärsii lukuisista loukkaantumisista ja pudotuspeliviivan alapuoliset joukkueet taas myivät kärkipelaajiaan ulkomaille sekä lähinnä Ouluun ja Tampereelle. Lisäksi Ruotsiin saa siirtyä vielä Olympiakisojen jälkeen, joten liikennettä Liigasta meren toiselle puolelle saattaa vielä tapahtua. Liigan pudotuspeliviivan alapuoliset joukkueet täyttivät rosterinsa Mestis- sekä junioripelaajista.

Käymme viikoittain keskustelua eri Liigaseurojen kanssa ja luomme koko ajan laajempaa kontaktiverkostoa myös rajojemme ulkopuolelle. Tämän vuoksi olemme täysin kartalla mitä liittyy markkinoihin ja pelaajaliikenteen tunnistamiseen. Jukureilla on erinomainen maine Suomen kiekkokartalla. Sen tietävät paitsi pelaajat, myös Liigaseurat ja pelaaja-agentit. Maine on hankittu jo 2000-luvun alkupuolelta lähtien. Osin tämän tekijän vuoksi saimme niukoilta markkinoilta haluamamme pelaajat.

Emme ota joukkueeseemme pelaajia, joita emme tunne ja nähneet tositoimissa. Emme myöskään halua ottaa pelaajia, joilla ”CV on kunnossa”, mutta uran parhaat päivät takanapäin. Menneisyys ei ole ratkaisevaa, vaan tulevaisuus.

Jukurit teki kaikista Mestis-joukkueista eniten hankintoja. Oula Palve, Oskari Setänen, Niklas Näppi, Nestori Lähde ja Joel Lehtinen ovat tulleet joukkueeseemme erittäin motivoituneina. Heillä kaikilla on eri vahvuuksia, joita joukkueemme on kauden mittaan kaivannut. He tulevat varmasti vahvistamaan kokonaisuuttamme. Joukkue on aina isompi kuin yksilöidensä summa. Kun joukkue pärjää, yksilötkin nousevat esiin. Tästä osoituksena se, että Jukureista on lähtenyt kolmen viimeisen vuoden aikana 14 - 15 pelaajaa Liigaympyröihin ja osa isoonkin rooliin.

Nykyjoukkueessa riittää leveyttä kohdata pitkät pudotuspelipelisarjat ja sen mukana tuomat loukkaantumiset. Ainoastaan puolustusosastomme olisi tarvinnut leveyttä, mutta siihen sopivaa pakkia emme löytäneet. Tältä osin jokainen Mestis-joukkue lähtee loppuhuipennukseen jokseenkin samalta viivalta.

Kevään henki on selvä. Jukurit hakee sarjan mestaruutta. Joukkue ei ole varmastikaan sarjan taitavin, mutta ei se ollut sitä viime kaudellakaan. Maalivahtiosastomme on kunnossa ja kenttäpelaajien osalta on riittävää laajuutta ”jynkyttää” Jukurityylistä neljän ketjun peliä. Kevät on sotureiden aikaa. Olemme luottavaisia.

Terveisin,

Tommi Kerttula