Jukurit tyytyväinen uuteen Liigalisenssi järjestelmään

Mikkelin Jukurit on tyytyväinen uuteen liigalisenssi järjestelmään. - Se mahdollistaa Mestis-seuroille helpomman tien SM-liigaan, korostaa Mestiksen voittamista ja lisäksi Liiga on sitoutunut siihen, että liigaa voidaan laajentaa jopa 16 joukkueen sarjaksi, toteaa Jukurien puheenjohtaja Jukka Toivakka.

Mikkelin Jukurit on tyytyväinen uuteen liigalisenssi järjestelmään.

Jatkossa Mestiksen mestarilla on mahdollisuus keväällä hakea liigalisenssiä. Täyttäessään lisenssin ehdot ja sitoutuessaan ostamaan SM-liiga Oy:n osakkeen, saa seura liigapaikan yhden kauden siirtymäajan jälkeen.
 - Siirtymäkausi mahdollistaa nousijalle realistisen mahdollisuuden rakentaa rauhassa kaikki pitkäjänteiseen liigassa pelaamiseen vaadittavat asiat kuntoon. Olosuhteet, organisaatio, yhteistyösopimukset sekä liigajoukkueen rakentaminen vaativat oman aikansa, ja muutamassa kuukaudessa tuon paketin rakentaminen olisi aika haasteellista, jatkaa Toivakka.

Liiga voi kasvaa 16 joukkueen kokoiseksi ja senkin jälkeen sarja pysyy avoimena, joko lisenssi-järjestelmän tai sitten karsintojen kautta. Tästä sovitaan siinä vaiheessa, kun liigassa pelaa 16 joukkuetta. Myös Mestiksen tason säilyttäminen on suomalaisen jääkiekon kannalta tärkeää ja sarjan eteen tehdään Jääkiekkoliitossa paljon työtä yhdessä seurojen kanssa. Jääkiekon pääsarjojen tulevaisuuden rakenne on yksi tärkeä osa uudessa tekeillä olevassa Suomi-kiekon strategiassa.

Jääkiekkoliiton ja SM-liigan sopimukseen kuuluu myös Jokereilta vapautuvan paikan mahdollinen täyttäminen jo kaudelle 2014 - 2015. Sitä varten Lisenssitoimikunta auditoi kaikki halukkaat seurat ja tekee päätöksen paikan mahdollisesta täyttämisestä tammi-helmikuun vaihteessa. Mikkelin Jukurit tulee osallistumaan tähän auditointiin. Jukurit on rakentanut oman liiketoimintasuunnitelman liigassa pelaamiseen. Se perustuu noin 2900 katsojan keskiarvoon ja yli 3 miljoonan euron vuosibudjettiin.

Mikkelin Jukurien tavoite on pelata SM-liigassa. Seura on järjestelmällisesti kehittänyt toimintaansa ja olosuhteita Mikkelissä. Urheilullinen menestys on viime vuosina ollut hyvä, josta osoituksena viime kevään Mestis-mestaruus ja liigakarsinnat. Myös Jukurit HC Oy:n alainen A-juniorijoukkue nousi viime keväänä Mestikseen ja taistelee loppukaudesta Mestiksen kärkisijoista. Tänä vuonna valmistunut Kalevankankaan jäähallin uudistus toi olosuhteet liigatasolle ja seuran organisaatiota on myös vahvistettu viime vuosina. Kuluneella kaudella Jukurien kotipelien yleisökeskiarvo on kasvanut yli 20 % ja vierasjoukkueena Jukurit on Mestiksen seuratuin joukkue.