Osakeannin useimmin kysytyt kysymykset

Sijoittajailta keräsi 27.6.2024 Let's Go Areenalle mukavasti osakeannista kiinnostuneita. Paikalla olleet esittivät hyviä kysymyksiä Jukurien osakeantiin, yhtiön talouteen ja tulevaan kauteen liittyen.

Let's Go Areenalla torstaina 27.6. järjestetty Sijoittajailta keräsi muutaman kymmentä osakeannista kiinnostunutta henkilöä kuulemaan osakeannin taustoista. Tilaisuuden aikana Jukurien toimitusjohtaja Antti Laakso sekä hallituksen puheenjohtaja Juhana Tikka pääsivät vastaamaan tilaisuuteen osallistuneiden kiperiin kysymyksiin.

Jukurien toimitusjohtaja Antti Laakso kertoi tilaisuuden aluksi osakeannin taustoista ja mm. tilinpäätöksen ennusteesta, jonka jälkeen tilaisuuden osallistujat pääsivät esittämään kysymyksiään Jukurien edustajille. Kysymyksiä heräsi mm. yhtiön taloudellisesta tilanteesta, osakeannin ensimmäisen kahden viikon merkinnöistä, joukkueesta sekä tulevan kauden sarjamallin muutoksista.

Koostimme alle osakeannin useimmin kysytyt kysymykset, joihin listasimme illan aikana eniten keskustelua herättäneet kysymykset vastauksineen.


Osakeannin useimmin kysytyt kysymykset:

Päättyneen kauden tuloksesta ennustetaan tappiollista (-544 000 euroa). Minkälaisella budjetilla kauteen lähdettiin?
Kauden budjetoitu tappio oli noin 400 000 euroa. Tappiollinen budjetti näkyi panostuksena kaukalossa ja urheilullisessa menestyksessä. Tuleville kausille kaiken a ja o on löytää keskitie näiden kahden välillä; mikä on tasapaino panostuksen ja odotusten suhteessa.

Julkisestikin on kerrottu, että Jukurit HC Oy on hakenut apuja uusista liiketoiminnoista. Onko ne merkittäviä tulonlähteitä ja minkä verran ne tuo lisätuloja?
Tilipäätöstä ei vielä ole vahvistettu, mutta Kalevankankaan Areena Oy:n vaikutus talouteen oli merkittävästi positiivinen. Luvut tarkentuvat tilinpäätöksen valmistuttua.

Minkä suuruisella yleisökeskiarvolla tulevan kauden budjetti on laskettu verrattuna edelliskausien keskiarvoihin?
Yleisökeskiarvoa on nostettu hieman, noin 3000 henkilöön per ottelu. Edellisten kausien budjeteissa on tavoiteltu 2800 katsojan keskiarvoa. Pyrimme ja toivomme, että tuotteemme on niin hyvä, että saamme ottelutapahtumiin katsojia. Olemme tällä hetkellä todella tyytyväisiä joukkueeseen ja siihen millaisia pelaajia olemme tähän mennessä saaneet.

Onko ensi kauden budjettiin budjetoitu Playoffs -pelejä?
Budjetti on laskettu pelkillä runkosarjan otteluilla. Rakennamme budjetin niin, että mahdolliset Playoffs -ottelut näkyvät toteutuessaan positiivisena lisänä.

Onko NHL:stä tulevat pelaajakorvaukset mukana tämän kauden budjetissa?
Kyllä on. NHL-korvaukset on budjetoitu varovaisuusperiaatteella, sillä dollarin maksuhetken mukainen arvo määrittää siirron lopullisen euromääräisen toteuman.

Onko jossain tarkoitus julkaista, miten osakeanti etenee? Näkeekö jostain merkattujen osakkeiden määrän, kuten usein anneissa näkee?
Osakeannin edetessä on tarkoitus antaa väliaikatietoja, mutta reaaliaikaista laskuria emme valitettavasti pysty toteuttamaan. Tarkoituksemme ei ole pitää mitään piilossa verhon takana, vaan tahdomme ehdottomasti jakaa tietoa ja osakeannin edetessä tulemme niin tekemäänkin.

Onko osakkeita jo merkattu merkittävästi?
Tavoitteeseen on vielä matkaa, mutta positiivisella mielellä olemme siitä, miten anti on lähtenyt liikkeenne. Ensimmäisen kahden viikon aikana osakkeita on merkannut 59 henkilöä tai yritystä ja osakkeita on merkattu suurempia kuin minimimääriä.

Onko tiedossa ankkurisijoittajia, jotka ovat sitoutuneet isompien osakemäärien merkkauksiin?
Osakeanti on herättänyt paljon kiinnostusta ja neuvottelut mahdollisten ankkurisijoittajien kanssa on käynnissä. Osakeannista tuli kyselyitä niin paikallisilta yksityisiltä henkilöitä ja yrityksiltä kuin myös mahdollisilta ankkurisijoittajilta jo ennen osakeannin julkistamista.

Paljonko budjetissa "kulujen pienentäminen" on euromääräisesti?
Noin 700 000 euroa. Pelaajabudjetti vähenee edelliseen toteumaan nähden 400 000 - 500 000 euroa. Budjetin pienenemisestä huolimatta olemme todella tyytyväisiä siihen miltä joukkueemme jo nyt näyttää ja meillä on hyvä suunnitelma joukkueen rakentamiseksi tällä budjetilla.

Kuinka suuri osuus liikevaihdosta tulee yritysmyynnistä?
Yritysmyynti on tällä hetkellä n. 2 miljoonaa euroa.

Ennusteen mukaan menneestä kaudesta on tulossa puolen miljoonan tappio. Miten kassa kestää sen?
Olemme vaikeassa tilanteessa, sitä on turha kaunistella. Siksi tarvitsemme nyt kaikkia ihmisiä, jotta voimme rakentaa tulevaisuutta uudelleen. Uudelleenrakentaminen on kuitenkin mahdollista osakeannin ja kustannusten tasapainottamisen kautta.

Viime kaudella syksyn otteluiden yleisömäärissä jäätiin tavoitteista niin, että yleisökeskiarvossa oli kaulaa kirittäväksi kevätkaudella. Oliko syksyllä tosiaan niin pienet yleisömäärät?
Kyllä valitettavasti oli. Vaikka pelillisesti pärjäsimmekin ihan hyvin, oli maksanutta yleisöä liian vähän. Otteluiden yleisömäärissä näkyi jonkun verran kumppaneiden kanssa jaettuja lippuja, jotka toki tuovat yleisöä ja sen myötä tunnelmaa halliin, mutta eivät näy lipputuloina.

Yleisömääriin viitaten; onko ensi kaudeksi hallille ajateltu muuta kuin hyvä peli?
Kyllä on ja ottelutapahtumaa tullaan kehittämään. Oheisohjelmaa ja muita elementtejä onkin jo suunnitteilla. Teetimme alkuvuodesta opinnäytetyön myötä kyselyn, josta saimme paljon erittäin hyviä kommentteja ottelutapahtumaankin liittyen. Kaikki kehitysehdotuksia emme pysty tietenkään kerralla toteuttamaan, mutta mahdollisimman monipuolisesti pyrimme parantamaan erilaisia kehityskohtia.
Myös markkinointiamme on kommentoitu ja tiedostammekin ettei menneellä kaudella esimerkiksi suunnitelmallisuus auttanut markkinoinnin toteuttamista. Myös tähän tulemme panostamaan ja sisäisesti suunnitelmat ovat jo hyvällä mallilla.

Onko miten otettu huomioon, että sarja muuttuu ja tulemme pelaamaan eri määrän eri joukkueita vastaa?
Tulemme pelaamaan Kiekko-Espoota vastaan kolme kotiottelua ja muita joukkueita vastaan kaksi kotiottelua. Olemme mm. Kiekko-Espoon kanssa istuneet yhdessä alas ja suunnitelleet yhteistä markkinointia ja tempauksia otteluidemme ympärille, nyt kun ns. "paikallisotteluiden" parina pelaamme eniten otteluita yhdessä mutta välimatkaa on paljon.
Ottelukalenterimme on oikein hyvä, sillä alkukauteen osuu paljon arkipelejä, mikä taas näkyy loppukaudesta viikonloppupainotteisina otteluviikkoina. Viikonloppuottelut juuri kevätkaudella näyttelevät euromääräisesti suurta osaa tuloissa.

Onko ottelukalentereissa eroja viikonloppupelien ja arkipelien määrissä?
Voi olla eroja, mutta meillä kotiottelut jakautuvat tulevalla kaudella oikein hyvin. Arkena (ma-to) pelattavia kotiotteluita meillä on 10 kpl, perjantain otteluita 9 kpl ja lauantain otteluita 11 kpl.
Otteluohjelma tietenkin vaikuttaa kokonaisuudessaan myös kulurakenteeseen mm. sillä, pelataanko peräkkäisinä päivinä pitkän välimatkan kaupungeissa. Esimerkiksi jos perjantaina pelataan kotipeli mutta lauantaina pelataan länsirannikolla, tarkoittaa se, että perjantain kotipelin jälkeen lähdetään liikkeelle ja matkalla yövytään jossain.

Paljonko on tulojen euromääräinen ero tiistain ottelulla, jossa on 2000 katsojaa, verrattuna lauantain otteluun, jossa on 4000 katsojaa?
Kun lasketaan kokonaismyynti sisältäen aitioiden ja VIP-lippujen myynnit, voi ero olla moninkertainen. Ottelukohtaiset erot vaihtelevat muutamista tuhansista kymmeniin tuhansiin.

Minkälainen taloudellinen hyöty oli hallin nimen muutoksella vai oliko?
Oli merkittävä hyöty ja olemme äärimmäisen iloisia kyseisestä yhteistyöstä. Sopimus on meille merkittävä ja vaikutuksiltaan itse sopimuksessa kirjattuja eurojakin merkittävämpi.

Onko tietoa, kuinka paljon keskivertokatsoja käyttää Mikkelissä rahaa ottelutapahtumassa? Onko eroa muihin paikkakuntiin nähden?
Olemme muiden seurojen kanssa keskustelleet aiheesta ja kyllä samoissa euromäärissä pyöritään useammassa kaupungissa.
Mitä tuotteiden hinnoitteluun tulee, on selvää, että kulut ovat nousseet meillä kuten kaikkialla muuallakin, mutta pyrimme pitämään korotukset maltillisina.


Tahdomme esittää lämpimät kiitokset jo tähän saakka osakkeita merkanneille, kaikille osakeannista kiinnostuneille sekä Sijoittajailtaan osallistuneille. Toivomme, että osakeannin myötä saamme Jukureille mahdollisimman laajan eteläsavolaisen omistuspohjan, sillä liigakiekko on tärkeä ja merkittävä asia seutukunnallemme. ​​​​​​​

Lisätietoja osakeannista antaa:

Antti Laakso
Jukurit HC Oy:n toimitusjohtaja

p. 0400 368 492